👉 Sommerdæk må ikke benyttes i vinterføre.
👉 Helårs- og vinterdæk skal som minimum være mærket med ”M+S”.
👉 Det sikreste valg er dæk mærket med både ”M+S” og det officielle snefnug-symbol (3PMSF).
👉 Helårsdæk kan være en løsning, men vær opmærksom på, at ikke alle har 3PMSF-mærkning – tjek altid dækket.
I Danmark findes der ingen fast dato for, hvornår der skal være vinterdæk på bilen. I stedet er det vejret, der afgør det. Ifølge færdselsloven må dit køretøj ikke være udstyret med åbenbart uegnede dæk – og det gælder hele året. Men når det er vinter, ændrer kravene sig i praksis.
"Vinterføre" dækker over vejrsituationer som:
Sne og slud på kørebanen
Is- eller rimglatte veje
Frostgrader, hvor der kan være risiko for glatte partier
Men loven præciserer ikke præcist, hvornår det er vinterføre, og det betyder, at det bliver op til politiets vurdering i den enkelte situation, om dine dæk er egnede. Det giver risiko for usikkerhed og forskellige fortolkninger.
Eksempel: Én betjent kan mene, at isslag er hårdt vinterføre. En anden vil måske først reagere, hvis der ligger sne.
I Danmark er der ikke et decideret krav om vinterdæk, men dækkene skal være egnede til forholdene. Og her er det, mærkningen kommer ind i billedet:
StĂĄr for "Mud and Snow" (mudder og sne)
Må bruges som helårsdæk eller vinterdæk
Producenterne kan selv sætte mærket på – der er ingen krav om test eller dokumentation
Er ofte ikke tilstrækkelige ved sne, is og lave temperaturer
StĂĄr for Three Peak Mountain Snowflake
Vises som et snefnug i en bjergsilhuet med tre tinder
Gives kun til dæk, der har bestået officielle test under vinterforhold
Garanterer bedre ydeevne ved lave temperaturer, sne og is
Da myndighederne lavede en analyse for at opdatere færdselsloven, blev der lagt vægt på teori frem for praktisk erfaring. Eksperter fra dækbranchen og internationale erfaringer blev i begrænset grad inddraget. Resultatet blev, at reglerne blev vage og åbne for fortolkning.
I stedet for at kræve godkendte vinterdæk, valgte man blot at tilføje en generel formulering i loven:
"at køretøjet ikke er forsynet med åbenbart uegnede dæk."
Det betyder, at der ikke er nogen fast regel om snefnugmærkning – det er en anbefaling, ikke et krav. Men anbefalingen gælder kun i tilfælde af det, loven kalder ”hårdt vinterføre” – et begreb, som heller ikke er klart defineret.
For at undgå misforståelser, tvivl og risiko for bøder – og for at sikre dig bedst muligt i trafikken – er det klogt at følge disse retningslinjer:
Skift til vinter- eller helårsdæk med snefnugmærke (3PMSF), når temperaturen falder, og der er risiko for vinterføre.
Undgå at køre med sommerdæk i koldt vejr – de mister hurtigt vejgrebet ved lave temperaturer, selv uden sne.
Vær opmærksom på, at ikke alle helårsdæk har snefnugmærke – tjek dækkets sidevæg.
Kør aldrig med kun M+S-mærkede dæk i vintervejr, medmindre de også har snefnug-symbol.
Sommerdæk er ulovlige i vinterføre.
M+S-mærkede dæk er ikke nødvendigvis gode nok.
Snefnugmærkede dæk (3PMSF) er det sikreste og mest lovgivningssikre valg.
Der er ingen faste datoer – det er vejret, der bestemmer.
Det er op til politiets vurdering, om dine dæk er egnede.