Book online
55 77 97 92
Biler til salg
Vinterdaek 1.Jpg
Seasonal Winter Tab 1 Mobile

Hvad siger de nye regler helt konkret?

👉 Sommerdæk må ikke benyttes i vinterføre.

👉 Helårs- og vinterdæk skal som minimum være mærket med ”M+S”.

👉 Det sikreste valg er dæk mærket med både ”M+S” og det officielle snefnug-symbol (3PMSF).

👉 Helårsdæk kan være en løsning, men vær opmærksom på, at ikke alle har 3PMSF-mærkning – tjek altid dækket.

❄️ Hvornår er der vinterføre – og hvilke dæk skal du bruge?

I Danmark findes der ingen fast dato for, hvornår der skal være vinterdæk på bilen. I stedet er det vejret, der afgør det. Ifølge færdselsloven må dit køretøj ikke være udstyret med åbenbart uegnede dæk – og det gælder hele året. Men når det er vinter, ændrer kravene sig i praksis.


🧊 Hvad er "vinterføre"?

"Vinterføre" dækker over vejrsituationer som:

  • Sne og slud pĂĄ kørebanen

  • Is- eller rimglatte veje

  • Frostgrader, hvor der kan være risiko for glatte partier

Men loven præciserer ikke præcist, hvornår det er vinterføre, og det betyder, at det bliver op til politiets vurdering i den enkelte situation, om dine dæk er egnede. Det giver risiko for usikkerhed og forskellige fortolkninger.

Eksempel: Én betjent kan mene, at isslag er hårdt vinterføre. En anden vil måske først reagere, hvis der ligger sne.


🛞 Hvilke dæk er lovlige?

I Danmark er der ikke et decideret krav om vinterdæk, men dækkene skal være egnede til forholdene. Og her er det, mærkningen kommer ind i billedet:

M+S-mærkede dæk:

  • StĂĄr for "Mud and Snow" (mudder og sne)

  • MĂĄ bruges som helĂĄrsdæk eller vinterdæk

  • Producenterne kan selv sætte mærket pĂĄ – der er ingen krav om test eller dokumentation

  • Er ofte ikke tilstrækkelige ved sne, is og lave temperaturer

Snefnugsymbol (3PMSF):

  • StĂĄr for Three Peak Mountain Snowflake

  • Vises som et snefnug i en bjergsilhuet med tre tinder

  • Gives kun til dæk, der har bestĂĄet officielle test under vinterforhold

  • Garanterer bedre ydeevne ved lave temperaturer, sne og is


🔍 Hvorfor skaber reglerne forvirring?

Da myndighederne lavede en analyse for at opdatere færdselsloven, blev der lagt vægt på teori frem for praktisk erfaring. Eksperter fra dækbranchen og internationale erfaringer blev i begrænset grad inddraget. Resultatet blev, at reglerne blev vage og åbne for fortolkning.

I stedet for at kræve godkendte vinterdæk, valgte man blot at tilføje en generel formulering i loven:

"at køretøjet ikke er forsynet med åbenbart uegnede dæk."

Det betyder, at der ikke er nogen fast regel om snefnugmærkning – det er en anbefaling, ikke et krav. Men anbefalingen gælder kun i tilfælde af det, loven kalder ”hårdt vinterføre” – et begreb, som heller ikke er klart defineret.


✅ Hvad bør du gøre som bilist?

For at undgå misforståelser, tvivl og risiko for bøder – og for at sikre dig bedst muligt i trafikken – er det klogt at følge disse retningslinjer:

  • Skift til vinter- eller helĂĄrsdæk med snefnugmærke (3PMSF), nĂĄr temperaturen falder, og der er risiko for vinterføre.

  • UndgĂĄ at køre med sommerdæk i koldt vejr – de mister hurtigt vejgrebet ved lave temperaturer, selv uden sne.

  • Vær opmærksom pĂĄ, at ikke alle helĂĄrsdæk har snefnugmærke – tjek dækkets sidevæg.

  • Kør aldrig med kun M+S-mærkede dæk i vintervejr, medmindre de ogsĂĄ har snefnug-symbol.


📌 Kort opsummeret:

  • Sommerdæk er ulovlige i vinterføre.

  • M+S-mærkede dæk er ikke nødvendigvis gode nok.

  • Snefnugmærkede dæk (3PMSF) er det sikreste og mest lovgivningssikre valg.

  • Der er ingen faste datoer – det er vejret, der bestemmer.

  • Det er op til politiets vurdering, om dine dæk er egnede.